Arguments, ka “IShowSpeed” varētu nesaņemt solīto atlīdzību no Latvijas, ja dosies uz Krieviju, ir politiski viegli izprotams vēlētājiem mūsu valstī, bet esmu pārliecināts, ka tas rada bažas ikvienam potenciālam investoram, tai skaitā arī aktīvam Krievijas nīdējam, pat tādam, kas Ukrainu atbalsta ne tikai morāli.
Investorus un uzņēmējus visā pasaulē vienādi interesē noteiktība, ka attiecības regulē vienošanās un likumi. Vai “IShowSpeed” tika brīdināts, ka viņš nedrīkst pēcāk apmeklēt Krieviju, Irānu, Ziemeļkoreju un citas valstis? Vai Krievijas apmeklēšanu aizliedz kāds no ASV vai Latvijas likumiem?
Arī es uzskatu Krieviju par agresoru, ticu, ka Ukraina izturēs un uzvarēs, ticu, ka Krievija par savu rīcību maksās bargu sodu un ticu, ka Krievija mainīsies. Un tieši tāpēc man jo īpaši sāpina, ka mēs tik ļoti satuvināmies ar Krieviju izpratnē par tiesiskumu, cilvēktiesībām, runas brīvību. Manuprāt, no tā būtu jābēg, nevis jāizmanto iespēju rīkoties tāpat, tikai spoguļattēlā.
Kāds bija “IShowSpeed” apmaksātas vīzītes formālais mērķis? Intereses radīšana par Latviju? Apmeklētāju skaita veicināšana? Investīciju piesaistīšana? Eksporta veicināšana? Un investorus mēs plānojam piesaistīt ar patriotisku paziņojumu par to, ka nemaksāsim tāpēc, ka “IShowSpeed” iecerējis apmeklēt Krieviju? Un kā mēs ar šādu paziņojumu atšķiramies no Krievijas vai Irānas?
Šis ir tas brīdis, kad arī Latvijas uzņēmējiem būtu daudz skaļāk jārunā par noteiktību. Nedrīkst revolucionārā pārliecība būt pārāka par līgumiem un likumiem. Par to būtu jārunā arī tieslietu ministrijai, tiesnešiem, advokātiem, tiesību ekspertiem, jo mēs zaudējām to pašu svarīgāko balstu - tiesiskumu. Krievija un Ukraina, Izraēla un Irāna, Ķīna un Taivāna vēl ilgi skaidros savas attiecības, bet mūsu atbildība ir neļaut tam ietekmēt pašu galvenās vērtības Eiropā un Latvijā: brīvību un tiesiskumu.
Iepriekš par “IShowSpeed” skaļo viesošanos Rīgā neko nerakstīju, jo tapāt par to bija tik daudz trokšņa, turklāt tukši un samāksloti. Jā, es esmu par to, ka Latviju var reklamēt visdažādākā veidā, dažādām auditorijām un dažādos kanālos. Jā, tas ir labi, ka Latviju reklamē, lai veicinātu apmeklētāju plūsmu, lai veicinātu investīcijas un veicinātu eksportu.
Cits jautājums, vai “IShowSpeed” bija daļa no Latvijas komunikācijas stratēģijas? Izskatās, diemžēl, ka nē. Izskatās, ka stratēģija, ja tāda vispār ir, tika piemērota ārišķīgam un pat pašu neplānotam notikumam.
Vēl bēdīgāks bija izpildījums. Jo nepamet sajūta, ka virsmērķis bija uzrunāt savējos, izrādīties te uz vietas savā starpā, nevis patiesa ārvalstu apmeklētāju intereses veicināšana, vēl jo vairāk ārvalstu investoru piesaistīšana vai Latvijas eksporta veicināšana. To vislabāk parāda arī šāds turpinājums par iespējamo nesamaksāšanu “IShowSpeed” Krievijas apmeklējuma gadījumā.
Un tas ir jau mentalitātes jautājums… Nevis kā saimnieki, bet kā īstermiņā iecelti pārvaldnieki…
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru