"Latvija - sagaidot Osmaņu impērijas armēņu genocīda 100. gadadienu" -
tā saucās grāmata, kuru šajās piemiņas dienās izdevusi Latvijas armēņu
kopiena. Grāmatas autors Aleksandrs Geronjans palūdza arī man uzrakstīt
grāmatai šo visnotaļ provokatīvo rakstu, ar kuru vēlos padalīties arī
šeit, "Delfi.lv".
Esmu vairākkārt bijis Armēnijā, sekojis līdzi tur notiekošajam,
salīdzinājis armēņus un latviešus, attieksmi pret vēsturi un tās ietekmi
uz šodienu. Daudz esmu domājis par armēņu genocīdu, un tās nav pārdomas
tikai par vēsturisku notikumu un armēņu ciešanām. Tas ir jautājums arī
par sabiedrības īso atmiņu, nemācīšanos no savām un citu kļūdām. Tas ir
jautājums par vēstures pārlieku dominēšanu nākotnes vietā. Un tas ir
jautājums arī par vērtībām, kuras tik bieži tiek aizēnotas ar
ģeopolitiskām interesē.
Latviešiem izprotama rīcība?
Par
genocīdu, protams, ir jārunā, turklāt vēl biežāk un vēl vairāk, lai
neko tādu nekad un nekur vairs nepieļautu! Diemžēl, notiekošais Eiropā
100 gadus pēc Pirmā pasaules kara, un 70 gadus pēc Otrā pasaules kara
beigām, norāda, ka no vēstures iemācījušies esam daudz par maz. Ātri
piemirsušās šausminošās traģēdijas, un jau daudzviet karš tiek uzskatīts
par pieļaujamu un pat neizbēgamu valstu un tautu attiecību risināšanas
formu. Un tieši tāpat arī ar genocīdu - ja reiz kaut kāda iedzīvotāju
grupa kaut kur traucē, kāpēc gan no tās netikt vaļā?
Pasaule
šajās dienās šausminās par 100 gadus veciem notikumiem Osmaņu impērijā,
tikmēr Krievijā, Eiropā un arī cituviet Pasaulē joprojām apspriež un pat
realizē migrantu un, piemēram, čigānu deportācijas. Un arī Latvijā ir
ne mazums cilvēku, kuri neiebilstu, ja tiktu deportēti 1/3 ne latvisko
valsts iedzīvotāju, aizbildinoties ar bažām par Krievijas 5.kolonnu. Vai
tieši tādi pati nebija arī Osmaņu impērijas amatpersonu motivācija
pirms 100 gadiem, kad tika nolemts deportēt un koncentrēt tur
dzīvojošos armēņus, uzskatot, ka kristīgie armēņi varētu būt nelojāli un
atbalstīt Krieviju?
Kam tie armēņi vajadzīgi?
Kāda
ir Latvijas oficiālā attieksme pret Armēniju un tās vēsturiskajām
traģēdijām? Latviešiem taču vajadzētu būt it kā solidāriem pret citas
apspiestas tautas ciešanām. Bet, nē! Ja armēņi būtu cietuši, piemēram,
no Krievijas, tad gan viņi būtu Latvijas lielākie bēdu brāļi, tad mūs
vienotu kopīgā nelaime un kopīgais ienaidnieks. Tā bija ar gruzīniem.
Bet te, lūk, izrādās, ka latviešu pāridarītājs (Krievija) ir armēņu
aizstāvis, un tad vairs nav tik interesanti iedziļināties. Turklāt
draudzēties ar Armēnijas ienaidniekiem (Azerbaidžānu vai Turciju) ir
daudz izdevīgāk. Vai nav divkosīgi?
Un kamēr citu valstu līderi
skaidri un publiski pauž savu viedokli par 100 gadus vecajiem
notikumiem, tai skaitā nosoda notiekošo, dažu lielvalstu vadītāji
apzināti lieto terminu "genocīds", nebaidoties nokaitināt Turciju,
tikmēr Latvijas viedoklis ne tikai uz āru, bet arī iekšpusē nav īsti
sadzirdams.
Jā, Latvijas medijos šajās dienās ir daudz rakstu par
to, kas notika pirms 100 gadiem Osmaņu impērijā, ko šobrīd saka citu
valstu vadītāji, kādas rezolūcijas pieņem valstu parlamentos, kuras
valstis ir atzinušas 1915.gadā notikušo par genocīdu. Bet ko domā
Latvijas oficiozi? Nu ja, tāpat kā daudzkārt, mēs kā visi, kā lems
Eiropā, tā arī mēs...
Vēstures nasta - okupācija un genocīds
Armēnijas
ārpolitikas galvenie pūliņi jau ilgstoši ir saistīti tikai ar to, lai
panāktu, ka citas valstis atzītu 1915.gadā notikušo par genocīdu, un
piespiestu Turciju to atzīt. Un tālāk? Ko tas mainīs? Mazinās rūgtumu
par daudziem 1915. gadā bojā gājušajiem? Veicinās mieru un izlīgumu ar
kaimiņiem? Attaisnos tos pāridarījumus, kas sekojoši pēc tam? Bet tikmēr
Armēnija atrodas izolācijā no Azerbaidžānas un Turcijas, un spiesta
veidot īpaši pazemīgas un it kā draudzīgas attiecības ar Krieviju, kurai
citkārt tie paši armēņi pārmet tādus pašus grēkus, kādus Armēnija
pārmet Turcijai.
Vai tieši tāpat nav arī ar Latvijas okupāciju
pirms nu jau vairāk nekā 75 gadiem, un pastāvīgajiem atgādinājumiem par
krievu radītajām ciešanām Sibīrijā un ne tikai? Un tālāk? Nu, pateiks
Krievija, ka 1940.gadā notika Latvijas okupācija, un tad mēs beidzot
sāksim dzīvot ar skatu uz rītdienu?
Kā lai tiek tam pāri? Es
negribu un nevaru aizmirst vakardienu, es negribu aizmirst upurus un
varoņus. Taču es arī negribu dzīvot vakardienā! Vakardienas pieredze ir
vajadzīga labākai rītdienai, nevis kā iedomu pasaule, kur paslēpties no
šodienas problēmām.
Es Armēniju cienu kā pirmo kristīgo valsti
pasaulē, kura ar Kristus vēstījumu oficiāli pieņēma jau pirms 17
gadsimtiem. Vai Kristus mums mācīja dzīvot ar atriebību? Izlīgumu varētu
veicināt 20. gadsimta katastrofās iesaistīto nāciju vai valstu
savstarpēja atvainošanās un piedošana. Bet, vai piedošanu var panākt
mobilizējot citas valstis nosodīt tos, kuru atvainošanos mēs alkstam
sagaidīt? Vai mēs maz esam gatavi dzīvot bez atriebības? Vai mēs paši
gribam un esam spējīgi piedod?
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru