otrdiena, 2024. gada 20. februāris

Bezatbildīgs logo bezatbildības laikmetā

Runa nav par "Rīgas satiksme", runa nav par to, vai un kā patīk jaunais vai vecais logo. Runa ir par nozares degradāciju, laikā, kad aizvien biežāk sabiedrisko attiecību un mārketinga projekti tiek uztverti un arī izmantoti kā savējo pabarošana, naudas atmazgāšana vai nelietderīga iztērēšana. Mani kā nozares profesionāli tas satrauc, jo šādi precedenti ietekmē profesiju, arī vidi, reputāciju un ieņēmumus.

Šis ir teju kā ražas laiks, kad tik daudzas valsts organizācijas ir tik ļoti pārņemtas ar savu jauno zīmolu prezentācijām, aiz kurām stāv gan lielie iepirkumi, gan skaļas kampaņas, mazāk runājot par tām sekojošām jaunā logo iedzīvināšanas izmaksām. Troksnis liels, idejas mazas… Lidosta "Rīga", Vivi - Vienā vilcienā, "Rīgas Zoodārzs", "Latvijas Pasts" darbinieku pasākums, tagad arī "Rīgas satiksme”…

Dīvaini, bet privātie zīmoli, tai skaitā organizācijas, kurās preču zīmes ir viens no stratēģiskajiem faktoriem, šādi nešķiež laiku un naudu… Runa jau nav tikai par iepirkto dizaina pakalpojumu, par prezentāciju, bet vēl vairāk līdzekļi tiks iztērēti pārmaiņu ieviešanā, tai skaitā pārkrāsojot autobusus, trolejbusus, tramvajus, pieturvietas, ēkas, pārveidojot interneta lapas, reklāmas plakātus, bukletus, veidlapas un vizītkartes. Un vēl būs kāds atbildīgs darbinieks, kas saņems augstākās vadības pārmetumus, ka kādā mežmalas pieturvietā arvien rēgojas šausminošais gliemezis... Tas tagad, tiešām, bija tas svarīgākais?

Kāpēc šādas logo izmaiņas tieši tagad? Labi, es vēl kaut nedaudz varētu iztēloties, ka "Pasažieru vilcienā" bija citādi iecerēta jaunu "Škoda" vilcienu ieviešana. Līdz ar jaunām pārmaiņām tad būtu pieļaujams pamainīt "frizūru un garderobi", lai visi saredz novecojušajā pelnrušķītē jaunu un stilīgu dāmu. Bet kādas būtiskas un redzamas pārmaiņas tagad ir iecerētas "Rīgas satiksmē”?

Jā, es par jaunām frizūrām un atjauninātām garderobēm! Citkārt sieviete uzplaukst arī pēc pedikīra, kas citiem paliek nepamanāms, taču sieviete sajūtas labāk, iztaisnojās mugura, izplaukst smaids… Bet, ja tiek veiktas būtiskāks izmaiņas veidolā, tad prasītos plāns, kopskats, un nevajadzētu salikt ruļļus, vienlaicīgi atstājot īsus svārkus ar izaicinošām tīklotām zeķubiksēm vai otrādi… Pat sievišķīgajās pārvērtībās mērķis ir izcelt labo, paslēpt vai aizēnot nevēlamo. Zīmola gadījumā tam visām klāt vēl nāk arī ideja, ideoloģija, solījums…

Un, pat ja būtu tā ideja, solījums, stratēģiskais redzējums, jautājums tik un tā paliek arī par izpildījumu… "Rīgas satiksmes" vecajā logo (nezinu, kas bija tā autors) bija vismaz apspēlēti burti R un S, kaut kāda kustība, kas, kā tagad uzzinām, esot it kā asociējusies ar gliemezi, taču nedomāju, ka tas lika domāt, ka citkārt pat pārgalvīgie trolejbusu vadītāji brauc pārāk lēni… Kāpēc vārdi RĪGAS un SATIKSME ir ar lieliem burtiem? Kāpēc SATIKSME ir lielāka par RĪGAS? Kas tas par asimetrisko zaļo punktu virs I un ko tas simbolizē? Savienosim pilsētu kopā bez izsaukuma zīmes? Un kāpēc kopā? Ak, nabaga sadalītā Rīga, nu gluži kā Koreja, un ir tik labi, ka beidzot ir kāds, kas šo netaisnību labo, ļaujot atkal satikties nošķirtām ģimenēm... Un kopā savienošana ir tas jaunais, kamdēļ tagad bija jāievieš jauns logo?

Ja jau, tad jau, arī par "Pasažieru vilciens" jaunu saukli "Vivi - Vienā vilcienā". Ko ar to gribēja pateikt, akcentēt? Klientiem vairs nav jāapmeklē dažādi veikali, jo visu var nopirkt "Rīga Plaza"? Mums līdz šim bija dažādi vilcieni? Jeb tagad, beidzot, nepārsēžoties, es varēšu aizbraukt no Jelgavas pie saviem vecākiem uz Zvejniekciemu?

Te tiešām varu teikt, ka pat ne studenti, bet pat vidusskolas reklāmas pulciņa dalībnieki pret savu radošo veikumu izturas atbildīgāk.

Nobeigumā varu citēt tulkojumu no krievu tautas parunas, “kas nesakarīgi domā, tas nesakarīgi arī izsakās”. Ja nav idejas, vai arī tās ir tik nesakarīgas, tad nav jābrīnās, ka rodas šādi logo… Iespējams, tur daudz cilvēki ir radošās mokās pavadījuši daudz sava laikā, nervozējuši, dedzinājuši sevi, centušies parādīt to labāko. Līdzīgi citkārt cenšas arī frizieri, kas ne vienmēr ir vainīgi pie tā, ka salonā ienākusi stervoza kliente, ārdās, viss viņai nav labi, visi ir vainīgi, bet no friziera pieprasa tādu frizūru, lai visi mīlētu… 

Bet, bija iespēja! Akcentēt elektro, mudinot arī pārējos pilsētā tam sekot. Bija iespēja akcentēt, ka brauciens ar sabiedrisko transportu ir ērts, drošs, ātrs, lēts. Tas ir gudri, ekoloģiski, un visbeidzot, ka tas ir prestiži. Tagad šī pārmaiņu un tēla atjaunināšanas iespēja ir pavirši izniekota…

Man būtu vienalga, kā citi tērē savu privāto naudu. Vieni rīko ballītes, pārmaksājot par Taylor Swift, citi nopērk auto par miljonu, dižojas ar dārgakmeņiem, dzīvo pilīs. Taču nepieņemami ir tas, ka notiek šāda pašvaldību vai valsts budžeta līdzekļu izšķērdēšana. Vieni šķērdē naudu par kampaņām, citi tikpat bezatbildīgi spodrina savu tēlu, atlaižot valsts organizāciju padomes un valdes, laužot slimnīcā līgumu ar celtniekiem… 

Un es negribu, ka manu darbību zīmolu radīšanā, iedzīvināšanā vai mainīšanā, asociētu kā naudas šķērdēšanu un bezatbildību. Jo ir arī ļoti daudzi patiesi aizraujoši un iedvesmojoši veiksmes stāsti, pateicoties labam zīmolam, stratēģijai un attiecībām ar sabiedrību.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru